سرخط خبرها

نگاهی به فروش مرغ در بازار استقلال مشهد | تب مرغ در انجماد توزیع

  • کد خبر: ۵۲۲۲۲
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
نگاهی به فروش مرغ در بازار استقلال مشهد | تب مرغ در انجماد توزیع
پس از اینکه گوشت قرمز به دلیل قیمت بالایش با سفره‌های بسیاری از مردم خداحافظی کرد، اکنون با افزایش قیمت مرغ، این پروتئین هم به غذایی لاکچری و فانتزی تبدیل شده که تعداد زیادی از مردم به خرید آن قادر نیستند.

فهیمه شهری | شهرآرانیوز؛ مشاهدات خبرنگار شهرآرا محله از بازار گوشت استقلال که یکی از بازارهای اصلی عرضه گوشت مشهد است، حاکی از آن است که اقشار ضعیف، به جای خرید مرغ، دنبال خرید جگر، پا و گردن آن هستند که همین‌ها هم به راحتی در بازار پیدا نمی‌شود و اگر مغازه‌ای داشته باشد، قیمت یک کیلو پا یا گردن مرغ حدود 20 هزار تومان و قیمت هر کیلو جگر آن 33 هزار تومان است که موجب می‌شود باز هم از خرید آن صرف نظر کنند.

مادری که ظاهر خسته و رنجورش حکایت از دردهای اقتصادی‌اش دارد، ساک خرید خالی‌اش را نشانم می‌دهد و می‌گوید: تمام بازار را رفتم یا مرغ ندارند یا با قیمت کیلویی 30 هزار تومان می‌دهند. مرغ‌های تخم‌گذار را کیلویی 11 هزار تومان می‌توان پیدا کرد، اما هفته گذشته که خریدم نه مزه داشت و نه پخته می‌شد. برای مرغ منجد دولتی هم در صف بودم، اما به من نرسید و تمام شد. دیگر حتی جگر مرغ را هم نمی‌توانم بخرم و نمی‌دانم چه غذایی برای بچه‌هایم درست کنم. چقدر سیب زمینی یا اشکنه ماست به آن‌ها بدم.یکی از کسبه به کاهش قدرت خرید مردم اشاره می‌کند و می‌گوید: در گذشته که مرغ تخم‌گذار می‌آوردیم خریدار نداشت و در یخچال می‌ماند، اما الان به یخچال نرسیده تمام می‌شود.او ادامه می‌دهد: اگر مرغ را کیلویی 20 هزار و 400 به ما بدهند، همان قیمت هم می‌فروشیم، اما همین هم نیست.

 

می‌نویسند 19800 اما 28000 حساب می‌کنند

یخچال‌های مربوط به مرغ این فروشنده خالی است که درباره علت آن به قیمت بالایش اشاره می‌کند و می‌افزاید: دولت می‌گوید فروشنده باید به قیمت 19 هزار و 800 تومان مرغ را خریداری و 20 هزار و 400 تومان به فروش برساند، این در حالی است که وقتی ما می‌خواهیم مرغ را خریداری کنیم با قیمت کیلویی 28 هزار تومان برایمان حساب می‌کنند، اما برای اینکه دولت آن‌ها را جریمه نکند قیمت را در فاکتور کیلویی 19 هزار و 800 تومان درج می‌کنند. با این وضعیت وقتی مرغ می‌آوریم فقط باعث دردسر برای خودمان است و نه تنها سودی ندارد بلکه جریمه هم می‌شویم. برای همین چند روز است اصلا مرغ گوشتی نیاورده‌ایم و تا وقتی بازار به این شکل باشد، نمی‌آوریم.چند مغازه بالاتر، صحت گفته‌های او برایمان اثبات می‌شود. در حالی که یکی از تولیدکنندگان مرغ در حال صحبت کردن با تلفن همراهش است به فرد پشت خط می‌گوید: در فاکتور بنویسید به قیمت 19 و 800 به آن‌ها فروخته‌ایم و امضایش را هم بگیرید اگر کسی این را قبول نکرد، مرغ را به او نفروشید چون برایمان دردسرساز می‌شود.

این مطلب را بیشتر فروشنده‌های عرضه مرغ بازار استقلال تأیید می‌کنند و همین تفاوت قیمت و فشارهای نظارتی بر فروشنده‌ها باعث شده است که از آوردن گوشت مرغ خودداری کنند و یخچال‌هایشان خالی از مرغ گوشتی تازه باشد. بعضی‌ها هم مرغ را تکه تکه کرده‌اند تا بهانه‌ای برای افزایش قیمت داشته باشند و در بسته‌بندی با قیمت کیلویی حدود 30 هزار تومان به فروش می‌رسانند، البته همین‌ها هم معتقدند سود چندانی از فروش مرغ کیلویی 30 هزار تومانی عایدشان نمی‌شود چراکه آن را کیلویی 27 تا 28 هزار تومان خریداری کرده‌اند.

 

از عرضه نکردن مرغ تا جولان دلال‌ها

در گفت‌وگوهایی که با دیگر فروشندگان داشتیم، افزایش قیمت خوراک دام را عامل این گرانی می‌دانستند و معتقد بودند دولت نهاده‌های دامی را با ارز 4200 تومانی وارد می‌کند، اما با این قیمت به دست مرغدار نمی‌رسد و حضور دلال‌ها و کمبود عرضه، باعث می‌شود که مرغدار، خوراک دام را در بازار آزاد با کیلویی 15 هزار تومان خریداری کند، در نتیجه قیمت تمام شده پرورش مرغ برای او گران‌تر از قیمتی است که دولت مصوب کرده و به همین دلیل مرغدارها حاضر به کشتار مرغ و عرضه آن به بازار نیستند.این در حالی است که در زمان تهیه گزارش، بنا به اظهارات کسبه بازار استقلال، 2 روز است مرغ در مشهد کشتار و توزیع نشده و به عقیده آن‌ها تا این تفاوت قیمت وجود داشته باشد مشکل مرغدار حل نمی‌شود و او نمی‌تواند مرغ را به قیمتی کمتر از آنچه برایش تمام شده است به فروش برساند.ناگفته نماند که این افزایش قیمت فقط شامل مرغ نیست و گوشت‌های بلدرچین، بوقلمون، کبک و ماهی هم افزایش قیمت چشمگیری داشته‌اند.

 

مسئول مورد نظر اجازه مصاحبه ندارد!

در ادامه برای دریافت پاسخ مسئولان، تماسی با غلامرضا جاجرمی، رئیس اتحادیه توزیع‌کنندگان مرغ و ماهی مشهد، داشتیم که وی از انجام مصاحبه خودداری و اظهار کرد که اجازه پاسخ‌گویی ندارد!
علی غفوری‌مقدم، معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، با بیان اینکه این سازمان فقط مسئولیت تأمین مرغ منجمد را بر عهده دارد و قیمت‌گذاری، توزیع مرغ گرم، نهاده‌های دامی و امثال آن بر عهده جهاد کشاورزی است، از توزیع روزانه به طور متوسط 70 تا 80 تن مرغ منجمد در مشهد خبر داد و افزود: این مرغ‌ها در 80 محل شامل حدود 35 واحد صنفی، 6فروشگاه در حاشیه شهر و بازارهای شهرداری، فروشگاه‌های اتکا و رفاه توزیع می‌شود.

 

پاس‌کاری مسئولان

علی رسولیان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی هم اصرار دارد که در وضعیت فعلی بازار مرغ، مسئولان سازمان صمت و جهادکشاورزی باید پاسخ‌گو باشند چراکه مسئولیت تأمین و توزیع مرغ با آن‌هاست.
وی تأمین نشدن به موقع نهاده‌ها و کاهش جوجه‌ریزی را از دلایل گرانی قیمت مرغ دانست و افزود: نهاده‌های دامی تنها 60 درصد نیاز مرغداران را تأمین کرده و مابقی نیاز آن‌ها به وسیله دلالان برآورده شده که این امر موجب افزایش قیمت شده است.رسولیان به اقدامات انجام شده برای کنترل بازار اشاره کرد و گفت: طی چند روز گذشته 700 تن مرغ منجمد با قیمت مصوب کیلویی 15 هزار تومان عرضه شده است. همچنین سعی داریم زنجیره‌های تولید مرغ را با خودمان همراه کنیم تا از حضور واسطه‌ها و دلالان جلوگیری شود.معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از خروج مرغ زنده بدون مجوز به خارج از استان نیز جلوگیری می‌شود.

 

کمبود مرغ نداریم، چرخه توزیع معیوب است

در ادامه سراغ محمدمهدی یعقوب‌زاده، مدیر طیور جهادکشاورزی خراسان رضوی رفتیم که وی بالاخره مسئولیت را برعهده گرفت و با اشاره به معیوب بودن مسیر تولید تا توزیع مرغ، افزود: ما کمبود مرغ و کمبود امکانات تأمین نداریم فقط باید مسیر تولید تا توزیع مرغ را سامان‌دهی کنیم چراکه اکنون واسطه‌هایی این بین هستند که مشکلاتی برایشان پیش آمده و دارند بازی درمی‌آورند، اما اگر این واسطه‌ها حذف شوند و به سمت تشکیل زنجیره تولید برویم، دیگر با چنین مسائلی روبه‌رو نمی‌شویم.وی از در دست تشکیل بودن سامانه متمرکزی خبر داد و افزود: با ایجاد این سامانه، مرغدار، کشتارکن، واسطه و فروشنده، هر کدام تخلفی کرده باشند، شناسایی و با آن‌ها برخورد می‌شود.یعقوب‌زاده تصریح کرد: کشتار مرغ در بیشتر هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های تحت نظارت سازمان صمت، با قیمت مصوب توزیع می‌شود، البته در بازار استقلال نحوه دسترسی آن‌ها به گوشت فرق دارد که باید آن‌ها را هم با خودمان هم‌ردیف کنیم تا دیگر چنین مشکلاتی پیش نیاید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->